۳۰ قطعه کد مفید پایتون که باید با آن‌ها آشنا باشید — راهنمای سریع و کاربردی



تعداد بازدید ها:
1

پایتون به یکی از محبوب‌ترین زبان‌هایی تبدیل شده است که در حوزه‌های علم داده و یادگیری ماشین، توسعه وب، اسکریپت‌نویسی، اتوماسیون و حوزه‌های بسیار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از دلیل این محبوبیت گسترده، سادگی و سهولت یادگیری آن است. شما که این مطلب را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، به احتمال بالا هم اینک از پایتون استفاده می‌کنید یا دست‌کم به آن علاقه‌مند هستید. در این مقاله به طور مختصر 30 قطعه کد مفید پایتون را معرفی می‌کنیم که می‌توانید به سرعت آن‌ها را یاد بگیرید و در امور روزمره خود در زمینه‌های مختلف به کار بگیرید.

1. همه عناصر یکتا

متد زیر بررسی می‌کند که آیا در لیست مفروض عناصر تکراری وجود دارد یا نه. این متد از مشخصه ()set برای حذف عناصر تکراری از لیست استفاده می‌کند:


2. آناگرام

این متد بررسی می‌کند که آیا دو رشته آناگرام هم هستند یا نه. منظور از آناگرام کلمه یا اصطلاحی است که از طریق بازچیدمان حروف کلمه یا اصطلاح دیگری به دست آمده باشد و به طور معمول حروف کلمه اصلی دقیقاً یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند:


3. حافظه

قطعه کد زیر میزان استفاده از حافظه یک شیء را بررسی می‌کند:


4. اندازه بایت

این متد طول یک رشته از بایت‌ها را بازگشت می‌دهد:


5. پرینت یک رشته به میزان N بار

قطعه کد زیر یک رشته را n بار بدون استفاده از حلقه پرینت می‌کند:


6. بزرگ‌نویسی حروف اول

قطعه کد زیر از متد ()title برای بزرگ‌نویسی حروف اول همه کلمات یک رشته بهره می‌گیرد:


7. Chunk

این متد یک لیست را بر اساس اندازه تعیین شده به لیست‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌کند:


8. Compact

این متد با استفاده از ()filter مقادیر نادرست (False ،None ،0 و “”) را از یک لیست حذف می‌کند:


9. Count by

قطعه کد زیر برای محاسبه ترانهاده یک آرایه 2 بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد:


10. مقایسه زنجیری

با استفاده از متد زیر می‌تواند هر نوع عملگری را در یک خط منفرد به صورت چندباره مقایسه کنید:


11. جداشده با کاما

قطعه کد زیر برای تبدیل یک لیست از رشته‌ها به رشته منفرد استفاده می‌شود، به طوری که هر عنصر از لیست با کاما جداشده باشد:


12. به دست آوردن حروف صدادار

قطعه کد زیر حروف صدادار انگلیسی (یعنی a، e، i، o و u) را در یک رشته پیدا می‌کند:


13. خروج از حالت حروف بزرگ

متد زیر برای تبدیل حروف اول رشته مفروض به حروف کوچک استفاده می‌شود:


14. مسطح سازی

قطعه کد زیر با استفاده از متدهای بازگشتی لیست‌های تو در تو را به لیست‌های مسطح تبدیل می‌کند:


15. تفاوت

این متد تفاوت بین دو عنصر تکرارپذیر را با نگه‌داشتن آیتم‌های مشترک بر مبنای عنصر اول پیدا می‌کند:


16. تفاوت با…

متد زیر تفاوت بین دو لیست را پس از اعمال تابع روی تک تک عناصر هر دو لیست بازگشت می‌دهد:


17. فراخوانی زنجیری توابع

چندین تابع را می‌توان در یک خط منفرد فراخوانی کرد:


18. بررسی وجود عناصر تکراری

متد زیر با استفاده از این واقعیت که ()set تنها شامل عناصر یکتا است، بررسی می‌کند آیا یک لیست مقادیر تکراری دارد یا نه:


19. ادغام دو دیکشنری

متد زیر برای ادغام دو دیکشنری استفاده می‌شود:


در پایتون 3.5 و بالاتر می‌توان ادغام دو دیکشنری را به صورت زیر نیز انجام داد:


20. تبدیل دو لیست به یک دیکشنری

متد زیر برای تبدیل دو لیست به یک دیکشنری مورد استفاده قرار می‌گیرد:


21. استفاده از enumerate

قطعه کد زیر نشان می‌دهد که می‌توان از enumerate برای دریافت مقادیر و همچنین اندیس‌های لیست‌ها استفاده کرد:


22. زمان صرف شده

قطعه کد زیر برای محاسبه زمان صرف شده برای اجرای یک کد خاص کاربرد دارد:


23. Try else

شما می‌توانید else را به عنوان بخشی از یک بلوک try/except داشته باشید که در صورت عدم وجود استثنا اجرا می‌شود:


24. بیشترین فراوانی

متد زیر عنصر دارای بیشترین فراوانی را در یک لیست بازگشت می‌دهد:


25. پالیندروم

متد زیر بررسی می‌کند آیا یک رشته پالیندروم است یا نه. پالیندروم به کلماتی گفته می‌شود که وقتی از انتها به ابتدا خوانده می‌شوند نیز همانند جهت ابتدا به انتها هستند. مانند درد، نادان و غیره.


26. ماشین حساب بدون if-else

قطعه کد زیر نشان می‌دهد که چطور می‌توان یک ماشین حساب را بدون استفاده از گزاره‌های شرطی if-else نوشت.


27. Shuffle

قطعه کد زیر برای تصادفی سازی ترتیب عناصر در یک لیست استفاده می‌شود. توجه کنید که shuffle درجا عمل می‌کند و مقدار none بازگشت می‌دهد:


28. Spread

این متد یک لیست را مانند [].concat(…arr) در جاوا اسکریپت مسطح می‌سازد:


29. تعویض مقادیر

یک روش سریع برای تعویض دو متغیر بدون الزام به استفاده از متغیر سوم:


30. دریافت مقدار پیش‌فرض برای کلیدهای مفقود

قطعه کد زیر نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید یک مقدار پیش‌فرض را در حالتی که کلید مورد نظر در دیکشنری موجود نباشد به دست آورید:


بدین ترتیب به پایان این راهنمای سریع و کاربردی در مورد قطعه کدهای مفید پایتون می‌رسیم. برای مشاهده موارد بیشتر می‌توانید به این ریپو (+) مراجعه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

به عنوان حامی، استارتاپ، محصول و خدمات خود را در انتهای مطالب مرتبط مجله فرادرس معرفی کنید.

telegram
twitter