ساخت بازی سنگ کاغذ قیچی در پایتون — راهنمای کاربردی


«زبان برنامه‌نویسی پایتون» (Python Programming Language) یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که می‌توان با استفاده از آن، کارهای گوناگون از برنامه‌نویسی وب گرفته تا محاسبات و پردازش‌های علمی را انجام داد. نوشتن بازی یکی از انواع کارهایی است که می‌توان با استفاده از این زبان انجام داد. افراد علاقه‌مند به بازی‌نویسی، می‌توانند کار را از نوشتن بازی‌های ساده‌تر و کوچک‌تر آغاز کنند. بازی محبوب سنگ، کاغذ، قیچی یکی از این بازی‌ها است. در ادامه، نحوه ساخت بازی سنگ کاغذ قیچی در پایتون آموزش داده می‌شود. در قطعه کدی که در ادامه ارائه می‌شود، از هیچ کتابخانه بازی خارجی از جمله PyGame استفاده نخواهد شد.

ساخت بازی سنگ کاغذ قیچی در پایتون

در این بازی، کاربر اولین شانس را برای انتخاب از میان گزینه‌های سنگ، کاغذ و قیچی دارد. پس از آن، کامپیوتر از میان دو انتخاب باقیمانده، به صورت تصادفی، یک گزینه را انتخاب می‌کند. سپس، بر اساس قواعد بازی سنگ، کاغذ، قیچی، برنده اعلام می‌شود. قواعد انتخاب برنده در بازی سنگ، کاغذ، قیچی در ادامه آمده است.

  • سنگ در مقایسه با کاغذ -> کاغذ برنده می‌شود.
  • سنگ در مقایسه با قیچی -> سنگ برنده می‌شود.
  • کاغذ در مقایسه با قیچی -> قیچی برنده می‌شود.

برای ساخت بازی سنگ کاغذ قیچی در پایتون از تابع توکار randint()‎ برای تولید مقدار صحیح تصادفی در یک طیف داده شده، استفاده می‌شود. در ادامه، کد پیاده‌سازی این بازی در پایتون، ارائه شده است.

# import random module 
import random 
  
# Print multiline instruction 
# performstring concatenation of string 
print("Winning Rules of the Rock paper scissor game as follows: n"
                                +"Rock vs paper->paper wins n"
                                + "Rock vs scissor->Rock wins n"
                                +"paper vs scissor->scissor wins n") 
  
while True: 
    print("Enter choice n 1. Rock n 2. paper n 3. scissor n") 
      
    # take the input from user 
    choice = int(input("User turn: ")) 
  
    # OR is the short-circuit operator 
    # if any one of the condition is true 
    # then it return True value 
      
    # looping until user enter invalid input 
    while choice > 3 or choice < 1: 
        choice = int(input("enter valid input: ")) 
          
  
    # initialize value of choice_name variable 
    # corresponding to the choice value 
    if choice == 1: 
        choice_name = 'Rock'
    elif choice == 2: 
        choice_name = 'paper'
    else: 
        choice_name = 'scissor'
          
    # print user choice  
    print("user choice is: " + choice_name) 
    print("nNow its computer turn.......") 
  
    # Computer chooses randomly any number  
    # among 1 , 2 and 3. Using randint method 
    # of random module 
    comp_choice = random.randint(1, 3) 
      
    # looping until comp_choice value  
    # is equal to the choice value 
    while comp_choice == choice: 
        comp_choice = random.randint(1, 3) 
  
    # initialize value of comp_choice_name  
    # variable corresponding to the choice value 
    if comp_choice == 1: 
        comp_choice_name = 'Rock'
    elif comp_choice == 2: 
        comp_choice_name = 'paper'
    else: 
        comp_choice_name = 'scissor'
          
    print("Computer choice is: " + comp_choice_name) 
  
    print(choice_name + " V/s " + comp_choice_name) 
  
    # condition for winning 
    if((choice == 1 and comp_choice == 2) or
      (choice == 2 and comp_choice ==1 )): 
        print("paper wins => ", end = "") 
        result = "paper"
          
    elif((choice == 1 and comp_choice == 3) or
        (choice == 3 and comp_choice == 1)): 
        print("Rock wins =>", end = "") 
        result = "Rock"
    else: 
        print("scissor wins =>", end = "") 
        result = "scissor"
  
    # Printing either user or computer wins 
    if result == choice_name: 
        print("<== User wins ==>") 
    else: 
        print("<== Computer wins ==>") 
          
    print("Do you want to play again? (Y/N)") 
    ans = input() 
  
  
    # if user input n or N then condition is True 
    if ans == 'n' or ans == 'N': 
        break
      
# after coming out of the while loop 
# we print thanks for playing 
print("nThanks for playing")

خروجی قطعه کد بالا، به صورت زیر است.

winning Rules of the Rock paper and scissor game as follows:
rock vs paper->paper wins 
rock vs scissors->rock wins 
paper vs scissors->scissors wins 

Enter choice 
 1. Rock 
 2. paper 
 3. scissor 

User turn: 1
User choice is: Rock

Now its computer turn.......

computer choice is: paper
Rock V/s paper
paper wins =>computer wins
do you want to play again?
N

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

  • مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی پایتون
  • آموزش تکمیلی برنامه‌نویسی پایتون
  • مجموعه آموزش‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین
  • تولید اعداد تصادفی در پایتون — به زبان ساده
  • زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python) — از صفر تا صد
  • یادگیری علم داده (Data Science) با پایتون — از صفر تا صد
  • آموزش پایتون (Python) — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

^^

telegram
twitter
Programiz

الهام حصارکی

«الهام حصارکی»، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش سیستم‌های اطلاعات مدیریت است. او در زمینه هوش مصنوعی و داده‌کاوی، به ویژه تحلیل شبکه‌های اجتماعی، فعالیت می‌کند.

نوشته ساخت بازی سنگ کاغذ قیچی در پایتون — راهنمای کاربردی اولین بار در مجله فرادرس. پدیدار شد.